Vanliga frågor

Här kommer frågor och svar som återkommer ofta. Dessa frågor kommer uppdateras löpande så kika gärna här innan du kontaktar styrelsen eller ordföranden.

Fråga: Är marken friköpt eller är det tomträtt?
Svar: Marken är friköpt.

Fråga: Planerar du att sälja din lägenhet? 
Svar: Glöm inte meddela föreningen/styrelsen att du har för avsikt att flytta då föreningen/styrelsen önskar utföra en besiktning innan du flyttar ut.

Fråga: Tar föreningen ut någon pantsättnings- och överlåtelseavgift?
Svar: Ja föreningen tar ut både pantsättnings- och överlåtelseavgift. Överlåtelseavgiften debiteras köparen och ligger på 2,5% av prisbasbeloppet. Pantsättningsavgift debiteras när en medlem tar ett lån och pantsätter sin bostad, ligger på 1% av prisbasbeloppet.

Fråga: Vart ska panthandlingarna skickas?
Svar: Alla panthandlingar skickas till BoNea Förvaltning för registrering och påskrift. BoNeaFörvaltning har av föreningen fått fullmakt att sköta panthanteringen.

Adress till BoNea Förvaltning:
BoNea Förvaltning AB
Fosievägen 15
214 31 Malmö

Fråga: Vilka avgifter ska betalas till föreningen i samband med försäljning t.ex. medlemsavgift.
Svar: Det är endast överlåtelse- och pantsättningsavgift som tas ut enligt föreningens stadgar.

Fråga: Vart ska medlemsansökan skickas?
Svar: Skicka medlemsansökan till BoNea Förvaltning AB, Fosievägen 15, 214 31 Malmö

Fråga: Vart vänder jag mig om jag vill beställa en mäklarbild?
Svar: Ring BoNea Förvaltning mån-fre 9-12 via växelnummer 040 -631 30 50 eller skicka e:post till brf@bonea.se och bifoga uppdragsavtalet.

Fråga: Vad ingår i avgiften?
Svar: Enligt överlåtelseavtalet så ingår värme, vatten och kabel tv.

Fråga: Hur ofta höjs avgiften?
Svar: Hittills har årsavgiften höjts med 2% varje år och enligt den ekonomiska planen så antas årsavgiften höjas med 2% årligen.

Fråga: TV och internet
Svar: Vi har fiber i alla lägenheter via Telia. Du kan välja en annan operatör. Du kontaktar själv den operatör du vill skriva avtal med. Varje lägenhet blev utrustad med en tv box när installation av fiber skedde. I det fall tv boxen inte fungerar kontaktar du Telia och ber om att få den utbytt. I det fall tv boxen saknas kontakta ordförande i föreningen som beställer en ny, kostnaden för detta läggs på din avgift.

Fråga: Vad ska jag tänka på om jag vill hyra ut min lägenhet i andra hand?
Svar:
Kontakta styrelsen per mail i god tid, ange vem du är, vem du vill hyra ut din lägenhet till samt under vilken tidsperiod. Tänk på att det är du som hyr ut din lägenhet som fortfarande ansvarar för att hyran betalas i tid, att kontrakt med de nya skrivs, att lägenheten är försäkrad samt att de som hyr har fått information om föreningen och dess ordningsregler. Föreningen godkänner andrahandsuthyrningar max 1 år i taget.

Fråga:
Tar föreningen ut någon avgift vid andrahandsuthyrning?
Svar: Ja, 10% av ett prisbasbelopp/år.

Fråga: Jag äger en bil. Var kan jag parkera den?
Svar: Föreningen har inga p-platser till uthyrning. Det går dock att parkera på gatan mot avgift (boendeparkering). Två stycken parkeringshus finns i omedelbar anslutning till fastigheten (Lidl samt Umas).

 Sidan uppdaterades senast: 2019-02-09